
Pierwszy Porsche Boxster pojawił się w 1996 roku. Tegoroczna wersja jest trzecią jego generacją, która mimo wprowadzanych zmian ciągle zachowuje swój niepowtarzalny styl. Najmniejszy dwuosobowy roadster Porsche w wydaniu 2012 oprócz znanych do tej pory walorów stał się jeszcze lżejszy od poprzedników, wygodniejszy, szybszy i ekonomiczniejszy.
Nadwozie w poprzednich wersjach wykonane były ze stali, teraz są z aluminium. Dzięki temu rozwiązaniu tegoroczna wersja jest lżejsza. Auto ma także dłuższy rozstaw osi i szersze koła. Centralnie umieszczony silnik i nie co zmieniony układ kierowniczy sprawiają, że samochód znakomicie się prowadzi. Układ kierowniczy jest na tyle czuły, że każdy ruch kierownicy stymuluje samochód do skrętu.
Lepszy i wydajniejszy w nowym Boxsterze jest także silnik. W wersji podstawowej jest sześciocylindrowy, 2,7-litrowy o mocy 625 KM, do setki rozpędza się w 5,7 sekundy. W wersji sportowej S mamy do czynienia z 3,4-litrowym silnikiem o mocy 315 KM, który setkę osiąga w zaledwie 5 sekund.
Obie wersje mogą być wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię biegów lub siedmiobiegową automatyczną. Spalanie na poziomie około 8,2-8,8 l/100 km, co daje 15 procent oszczędności w porównaniu z poprzednikiem. W zmniejszaniu średniego zużycia paliwa pomagają system rekuperacji energii, który wspomaga też zasilanie instalacji elektrycznej auta, oraz system Start & Stop. Ten ostatni sprawia, że kiedy samochód stoi np. na czerwonym świetle silnik zostaje wyłączony, włącza się automatycznie, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła.
W tegorocznym Boxsterze dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym, m.in. dłuższemu rozstawowi osi, krótszym zwisom i przesuniętej do przodu szybie, kierowca i pasażer mają więcej miejsca. Więcej jest też miejsca w bagażnikach – z przodu i z tyłu. Oba dość pojemne, zmieszczą się w nim nawet pokaźnych rozmiarów torby i walizy.
- Jeden z naszych klientów jeździ z żoną na wakacje, mając wszystkie rzeczy spakowane w bagażnikach Boxstera – mówi nam Katarzyna Zblewska z Porsche Centrum Sopot, jednego z nielicznych w kraju salonów Porsche.
Żeby sprawa była jasna: mimo wprowadzonych zmian Boxster to ciągle sportowy samochód, którego walory najlepiej odczuwa się podczas szybkiej jazdy. W wersji standardowej można mknąć z prędkością maksymalną 264 km/h, w wersji sportowej – 279 km/h.
Na wyposażeniu tego nowego Porsche znajdziemy udoskonaloną środkową konsolę z powiększonym ekranem, a także kontrolki zbliżone do tych z modelu Carrera 911. Nie ma natomiast możliwości obejrzenia silnika, który jest całkowicie zabudowany. Dla kierowcy czy właściciela auta pozostawiono jedynie dostęp do wlewów na płyn do spryskiwania i oleju silnikowego.
- Samochód jest na tyle skomplikowany technologicznie, że przysłowiowy „pan Zenek” nie byłby w stanie w nim pogrzebać – wyjaśnia Zblewska. – Czasem okazywało się, że ktoś próbował coś zrobić na własną rękę w silniku i narobił więcej szkód niż pierwotna usterka.
Porsche Boxster kosztuje od około 240 tys. zł w wersji podstawowej.
Silnik
- Moc: 195 kW (265 KM) @ 6,700 1/min
- Prędkość maksymalna: 264 km/h
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s
- Emisja CO2: 192/180 g/km w zależności od skrzyni biegów
Wymiary
- Długość 4,374 m
- Szerokość 1,801 m
- Wysokość 1,281 m
- Rozstaw osi 2,475 m
- Współczynnik Cd 0,30
- Masa własna (DIN) 1310 – 1340 kg
- Dopuszczalna masa całkowita 1645 - 1675 kg
Zużycie paliwa
- Cykl miejski w l/100 km 11,4 / 10,6
- Poza miastem w l/100 km 6,3 / 5,9
- Cykl mieszany w l/100 km 8,2 / 7,7
Boxster S
Silnik
- Moc: 232 kW (315 KM) @ 6,700 1/min
- Prędkość maksymalna: 279 km/h
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1 s
- Emisja CO2: 206/188 g/km w zależności od skrzyni biegów
Wymiary
- Długość 4,374 m
- Szerokość 1,801 m
- Wysokość 1,281 m
- Rozstaw osi 2,475 m
- Współczynnik Cd 0,31
- Masa własna (DIN) 1320 – 1350 kg
- Dopuszczalna masa całkowita 1655 - 1685 kg
Zużycie paliwa (w zależności od skrzyni biegów)
- Cykl miejski w l/100 km 12,2 / 11,3
- Poza miastem w l/100 km 6,9 / 6,2
- Cykl mieszany w l/100 km 8,8 / 8,0
Opinie