
Dzisiaj na targach TRAKO odbyła się debata pt. "Trzy wymiary komfortu w pociągu - perspektywa pasażera, producenta, przewoźnika". Swoje spojrzenie zaprezentowały trzy strony. O kompromisie pomiędzy wygodą i funkcjonalnością w pociągu mówiła Edyta Grabowska z Biura Standardów i Jakości PKP Intercity. O tym czy ważny jest design i gadżety w środkach transportu opowiedzieli przedstawiciele producentów taboru: Christian Harbeke projektujący dla Stadler Polska oraz Mariusz Gorczyński z PESA. O podróży pociągiem z perspektywy pasażera opowiedziała Karolina Paduszyńska, blogerka i podróżniczka.
Kompromisy są potrzebne
Pociąg to środek transportu masowego - podróżują nim zarówno studenci, biznesmeni, seniorzy, jak również opiekunowie z dziećmi czy osoby o ograniczonej mobilności. W procesie projektowania należy więc wziąć pod uwagę różne oczekiwania. Dobrym przykładem są pociągi kategorii Express InterCity Premium. Podróżując Pendolino pasażerowie mogą skorzystać z przewijaków dla niemowląt, stojaków na rowery czy przedziału barowego. Nowoczesne składy zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych: wśród udogodnień znalazły się m.in. podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu, a także większa toaleta. Dla osób niewidomych i niedowidzących numery miejsc oznaczono alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach podawane są przez system nagłośnieniowy. Przy projektowaniu pociągów przewoźnik kieruje się pięcioma kluczowymi zasadami. Priorytetem jest zawsze bezpieczeństwo. Pozostałe to: ergonomia, funkcjonalność, komfort i łatwość w eksploatacji. Ostateczny wygląd, budowa i wyposażenie pojazdu jest kompromisem między tymi cechami. Wspólne dyskusje i wymiana doświadczeń przewoźnika i producenta, w ramach określonych dokumentacją przetargową, pozwalają na stworzenie pojazdu, który będzie odpowiadał potrzebom pasażerów.
Design a komfort
Nowoczesne pociągi muszą być także łatwe w utrzymaniu np. aby zapewnić czystość śmietniczki powinny być możliwe największe. Najłatwiej byłoby umieścić je pod oknem, jednak wtedy ograniczałyby swobodę ruchu niektórych pasażerów. Kompromisem są zatem bardziej pojemne śmietniczki umieszczone w przedsionkach. W wagonach bezprzedziałowych kwestię tę rozwiązano poprzez wykorzystanie małych pojemników pod fotelami poprzedzającymi. Dzięki temu pasażer ma do nich swobodny dostęp, a ekipa sprzątająca z łatwością dba o odpowiedni standard czystości w pociągu. Blogerka Karolina Paduszyńska podkreśliła, że pasażer oceniając podróż pociągiem bierze pod uwagę trzy aspekty: czas przejazdu, cenę biletu oraz komfort, a w tym także wygląd składu. Jeżeli pociąg nam się podoba, jesteśmy w stanie pozytywnie spojrzeć na czas podróży i jej koszt. Jedziemy kilka godzin, ale w komfortowych warunkach, a cena biletu jest adekwatna do standardu. Mówiąc o designie pociągu musimy pamiętać również o jego funkcjonalności.
Podróżowanie koleją w modzie
Starania producentów i przewoźników, aby koleją podróżowało więcej osób przynoszą zamierzone efekty. Od początku 2015 r. PKP Intercity notuje pierwszy od 4 lat wzrost liczby pasażerów. Pierwsze osiem miesięcy roku to blisko 20 mln przewiezionych klientów. Ostatnie trzy lata to okres wielu ważnych zmian w PKP Intercity. Wzrost zadowolenia pasażerów jest możliwy dzięki synergii kilku kluczowych elementów: dobrej oferty (dobrze pomyślany rozkład jazdy, atrakcyjne czasy i skomunikowania, nowa strategia cenowa), komfortowemu taborowi (5,5 mld zł na inwestycje do końca 2015 roku), profesjonalnej obsłudze (personel w pociągach, kasach) oraz dostępności nowoczesnych usług.
Opinie