środa, 8 lutego 2023 • Imieniny Jana i Piotra

Komfort w podróży pociągiem

Autor: GWE24.pl • 24 września 2015 • 0 0

2015-09-26_pkp_ic_komfort_w_podrozy_1.jpg

Dzisiaj na targach TRAKO odbyła się debata pt. "Trzy wymiary komfortu w pociągu - perspektywa pasażera, producenta, przewoźnika". Swoje spojrzenie zaprezentowały trzy strony. O kompromisie pomiędzy wygodą i funkcjonalnością w pociągu mówiła Edyta Grabowska z Biura Standardów i Jakości PKP Intercity. O tym czy ważny jest design i gadżety w środkach transportu opowiedzieli przedstawiciele producentów taboru: Christian Harbeke projektujący dla Stadler Polska oraz Mariusz Gorczyński z PESA. O podróży pociągiem z perspektywy pasażera opowiedziała Karolina Paduszyńska, blogerka i podróżniczka.

Kompromisy są potrzebne

Pociąg to środek transportu masowego - podróżują nim zarówno studenci, biznesmeni, seniorzy, jak również opiekunowie z dziećmi czy osoby o ograniczonej mobilności. W procesie projektowania należy więc wziąć pod uwagę różne oczekiwania. Dobrym przykładem są pociągi kategorii Express InterCity Premium. Podróżując Pendolino pasażerowie mogą skorzystać z przewijaków dla niemowląt, stojaków na rowery czy przedziału barowego. Nowoczesne składy zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych: wśród udogodnień znalazły się m.in. podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu, a także większa toaleta. Dla osób niewidomych i niedowidzących numery miejsc oznaczono alfabetem Braille’a, a informacje o kolejnych stacjach podawane są przez system nagłośnieniowy. Przy projektowaniu pociągów przewoźnik kieruje się pięcioma kluczowymi zasadami. Priorytetem jest zawsze bezpieczeństwo. Pozostałe to: ergonomia, funkcjonalność, komfort i łatwość w eksploatacji. Ostateczny wygląd, budowa i wyposażenie pojazdu jest kompromisem między tymi cechami. Wspólne dyskusje i wymiana doświadczeń przewoźnika i producenta, w ramach określonych dokumentacją przetargową, pozwalają na stworzenie pojazdu, który będzie odpowiadał potrzebom pasażerów.

Design a komfort

Nowoczesne pociągi muszą być także łatwe w utrzymaniu np. aby zapewnić czystość śmietniczki powinny być możliwe największe. Najłatwiej byłoby umieścić je pod oknem, jednak wtedy ograniczałyby swobodę ruchu niektórych pasażerów. Kompromisem są zatem bardziej pojemne śmietniczki umieszczone w przedsionkach. W wagonach bezprzedziałowych kwestię tę rozwiązano poprzez wykorzystanie małych pojemników pod fotelami poprzedzającymi. Dzięki temu pasażer ma do nich swobodny dostęp, a ekipa sprzątająca z łatwością dba o odpowiedni standard czystości w pociągu. Blogerka Karolina Paduszyńska podkreśliła, że pasażer oceniając podróż pociągiem bierze pod uwagę trzy aspekty: czas przejazdu, cenę biletu oraz komfort, a w tym także wygląd składu. Jeżeli pociąg nam się podoba, jesteśmy w stanie pozytywnie spojrzeć na czas podróży i jej koszt. Jedziemy kilka godzin, ale w komfortowych warunkach, a cena biletu jest adekwatna do standardu. Mówiąc o designie pociągu musimy pamiętać również o jego funkcjonalności.

Podróżowanie koleją w modzie

Starania producentów i przewoźników, aby koleją podróżowało więcej osób przynoszą zamierzone efekty. Od początku 2015 r. PKP Intercity notuje pierwszy od 4 lat wzrost liczby pasażerów. Pierwsze osiem miesięcy roku to blisko 20 mln przewiezionych klientów. Ostatnie trzy lata to okres wielu ważnych zmian w PKP Intercity. Wzrost zadowolenia pasażerów jest możliwy dzięki synergii kilku kluczowych elementów: dobrej oferty (dobrze pomyślany rozkład jazdy, atrakcyjne czasy i skomunikowania, nowa strategia cenowa), komfortowemu taborowi (5,5 mld zł na inwestycje do końca 2015 roku), profesjonalnej obsłudze (personel w pociągach, kasach) oraz dostępności nowoczesnych usług.


Opinie

Uwaga! Publikowane poniżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. GWE24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz jest obraźliwy, wulgarny lub łamie inne normy, prosimy zgłosić naruszenie.